donderdag 7 februari 2013

cartes Vandermaelen 1850

De tot nu toe oudste referentie aan de naam van de grot vond ik terug op de 'Cartes Vandermaelen' uit 1850. Ik was erop gekomen door een tip van Marc en Geert over een site over de geschiedenis van Rochefort:

http://www.eix.be/rochefort/plans/grottes/grottes.htm

Maar de site is uitgebreider dan op het eerste gezicht lijkt en er bijvoorbeeld een pagina met links naar allerlei oude kaarten waar Rochefort op staat.

En zo kwam ik op Vandermaelen

Philippe Vandermaelen (1791-1869) est un éminent géographe et cartographe, célèbre pour avoir conçu un Atlas universel qui fait autorité, et pour avoir fondé l'Établissement Géographique de Bruxelles à Molenbeek-Saint-Jean. Philippe Vandermaelen établit de nombreuses cartes de haut niveau scientifique, à des échelles basées sur le système métrique récemment introduit en Belgique. (bron:     https://fr.wikipedia.org/wiki/Philippe_Vandermaelen).

Maar het mooiste is dat zijn kaarten allemaal digitaal te raadplegen zijn en je tot op schaal in kan zoemen op detail.

Carte géoréférencée de Vander Maelen sur l'application WebGis de la Région Wallonne

Onze grot heet hier al Trou du Neuf Moulin. Dus als er nog mensen rondlopen die beweren dat de grot genoemd werd naar ene meneer Molin, dan moet ie maar eens met beter bewijs komen.

3 opmerkingen:

  1. Hé Marcel,

    op de kaartensite van RW vind je nog oudere kaarten, bv de Ferraris van 1777
    http://tinyurl.com/bmnptjq
    En voorheen kon je nog diverse andere oude stafkaarten raadplegen (einde 19de/begin 20ste eeuw) maar ik vind ze niet direct meer terug op die nieuwe kaartensite van hen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh ja en zet aub die captcha af, ik heb 3 keer moeten proberen eer ik deze reactie kon posten.
    Dient tot niks, er is nooit geen spam op blogspot reacties (op het Avalonblog staat er geen en je mag jaren terugzoeken in de reacties om een spam te vinden).
    Mensen reageren nu al amper en als je er dan nog zo een barrière tussen steekt, vergeet het dan helemaal maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. OK ik heb het teruggevonden maar weet niet hoe lang dat nog toegankelijk zal zijn. je moet alle vesnters over hun nieuw geoportail wegklikken!
    http://patrimoine.spw.wallonie.be/cartotheque/

    BeantwoordenVerwijderen